luni, 21 martie 2011

De ce mintim??

A minti spre folosul tau e o inselaciune, a minti spre folosul altcuiva e o frauda, a minti pentru a dauna e calomnie; dintre toate soiurile de minciuna, acesta e cel mai josnic. A minti fara folos nici paguba pentru tine sau pentru altii nu este a minti: nu e minciuna, e fictiune.” J.J. Rousseau
Am inceput de la acest fragment cu scopul de a clasifica intr-un fel minciuna,dar totusi de ce mintim? Dupa parerea mea multi mint pt a iesi din anumite situatii,de obicei neplacute iar in general in aceasta cauza este vorba de lipsa de curaj sau asumarea raspunderii.Mai mintim pentru ca voim sa inducem pe cineva in eroare, intr-un anumit fel nespunandu-i tot adevarul sa "inflorind",sau pentru simplul fapt de a ne amuza de cel mintit.De ce unii mint, in situatii in care adevarul le-ar fi mult mai de folos? Cred ca in situatii de acest gen, continutul minciunii nu este asa de important ca simplul fapt de a minti. Exista minciuni ocazionale, la care cu totii apelam, mai mult sau mai putin constient.De fapt odata nimtind nu numai ca nu am spus adevarul si am indus in eroare(sau nu,depinde de "calitatea" minciunii) pe cineva ci si faptul ca odata cu minciuna vin si consecintele acestora(de exemplu ca un val Tsunami,dupa valul cel mare urmeaza cele mici care uneori pot fi mai distrugatoare).
De cand exista minciuna?de cand exista si adevarul.Chiar noi am fost "mintiti" de mici cand parintii ne spuneau povesti iar  pt ca noi sa credem in existenta anumitor personaje ne pacaleau,iar noi credeam.
Pe mine ma enerveaza cel mai atre atunci cand cineva ma minte "pe fata" incrcad sa obtina anumite "favoruri" sau incercand sa para mai "cool" decat as crede eu ca este.De obicei imi dau seama,insa nu le zic nimic,desi ar trebui,dar nici nu ma las "dus de nas".
De fapt unii se simt chiar bine mintind si isi fac un obicei din asta cu timpul ajungand sa creada ca este ceva normal.Din moment ce cineva te catalogheaza ca fiind minciunos lipsa de incredere scade si cu greu o poti recupera.[Va recomand filmul "Big fat liar" pe tema asta].

Un comentariu: